Gespreksvaardigheden

Een goed gesprek is waar we naar verlangen, of het nu een zakelijk gesprek is of een persoonlijk, tussen twee mensen of met meerderen tegelijk. Gaat het om een acquisitiegesprek, een vergadering, een gezellige teambespreking of een functioneringsgesprek, dan is er sprake van verschillende doelen en rolverdeling. Niettemin, de meeste principes die een goed gesprek definiëren blijven overeind.

Bij een goed gesprek vindt er energetische uitwisseling plaats, die minstens zo belangrijk is als de informatiestroom. Als een vaardige gesprekspartner of gespreksleider ben je in staat om waar te nemen wie voor je zit, er verfijnd naar te luisteren en vervolgens hierop af te stemmen.

Afstemming wil niet zeggen dat je het met alles wat je gesprekspartner verteld eens hoeft te zijn. Afstemmen betekent dat je op dezelfde golflengte zit, waardoor het gesprek minder moeite kost en veel meer oplevert. Luisteren en afstemmen zijn muzikale vaardigheden die bij uitstek toe te passen zijn bij verschillende gesprekssituaties. DMW - snapshot

Wij geloven niet in het sorteren van gesprekspartners in verschillende categorieën (een supporter, een scepticus etc.) om daar vervolgens automatisch een gesprekstactiek op toe te passen. Onze coaching van gesprekstechnieken gaat uit van een breed scala van situaties en gesprekspartners, en van afstemming als de sleutel voor effectieve communicatie.

In onze workshops geven we belangrijke inzichten in hoe je verschillende gesprekken aangaat, hoe je ook in lastige gesprekken jezelf kan blijven, hoe je af moet stemmen bij zowel onduidelijkheid als weerstand, en hoe je de energie kan waarnemen en beïnvloeden. Dit alles om effectief en aangenaam een gesprek met elkaar aan te gaan.

 

Interessant?

Neem contact

 

Aanbod:

 

 

Categories: Communicatie, Muziek